Aaron-Wooi Yik tersingkir daripada Terbuka Malaysia

Beregu Lelaki negara Aaron Chia dan Soh Wooi Yik ketika beraksi menentang pemain China Liu Yu Chen dan Ou Xuan Yi pada pusingan kedua Kejohanan Badminton Petronas Terbuka Malaysia 2023 di Axiata Arena Bukit Jalil, hari ini. Beregu lelaki negara tewas 10-21, 21-23. -- fotoBERNAMA (2023) HAK CIPTA TERPELIHARA
12/01/2023 10:03 PM

KUALA LUMPUR, 12 Jan (Bernama) -- Beregu utama lelaki negara  Aaron Chia-Soh Wooi Yik sekali lagi tidak dapat memenuhi jangkaan dan harapan  selaku juara dunia selepas tersingkir dalam pusingan kedua Kejohanan Badminton Terbuka Malaysia 2023.

Berada pada ranking ketiga dunia, Aaron-Woi Yik tewas 10-21, 21-23 kepada wakil China, Liu Yu Chen-Ou Xuan Yi dan mengecewakan lebih 2,000 penonton di Arena Axiata di sini hari ini.

Ini merupakan kekalahan ketiga Aaron-Wooi Yik kepada beregu China itu, selepas Terbuka Indonesia 2022 Jun lepas dan Final Jelajah Dunia 2022, Disember lepas. 

“Dari set pertama kita memang mula buat banyak kesilapan yang tidak sepatutnya. Saya rasa kita tahu Yu Chen adalah pemain yang handal dari dahulu lawan dengan mereka memang tidak pernah menang. 

Hari ini turun dengan tekanan, tetapi bukan alasan buat kami. Terbuka Malaysia ialah kejohanan sulung untuk tahun ini, jadi banyak harus ditambah baik sebab fokus kelayakan ke Sukan Olimpik Paris 2024 selepas ini,” kata Aaron. 

Yu Chen-Xuan Yi akan bertemu Satwiksairaj Rankireddy-Chirag Shetty dari India di suku akhir.

Sementara itu, beregu campuran Goh Soon Huat-Shevon Lai Jemie juga tewas 21-16, 21-10 dalam pusingan kedua di tangan pilihan utama kejohanan Zheng Si Wei-Huang Ya Qiong dari China.

-- BERNAMA